مراحل اخذ رتبه انفورماتیک

 

مراحل اخذ رتبه انفورماتیک
مراحل اخذ رتبه انفورماتیک

 

رتبه بندی شرکت های انفورماتیک یک نوع معیار تشخیص صلاحیت است که شرکت برای عقد قراردادهای دولتی و تأیید صلاحیت نیاز اخذ گرید دارد که توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای شرکت ها اتخاذ می شود.

شرکت‌های انفورماتیکی از سال ۱۳۶۹ مشمول اخذ رتبه بندی گردیده اند.

انفورماتیک به شرکت ها و مؤسساتی گفته می شود که در اداره ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری به ثبت قانونی رسیده باشند و موضوع فعالیت آن ها در زمینه انفورماتیک باشد.

انفورماتیک برابر نهاده واژه فرانسوی Informatique است و از لحاظ اصطلاحی عبارت از مطالعه ساختار و ویژگی‌های اطلاعات و کاربرد فن‌آوری برای سازماندهی، ذخیره‌سازی، بازیابی، و اشاعه آن است.

در واقع رتبه بندی شرکت یک نوع مقیاس گذاری برای تضمین کیفیت و کمیت شرکت های برتر در ارائه خدمات و دفاع از حقوق بهره وران است.

همانطور که گفتیم رتبه بندی این شرکت ها از طریق شورای عالی انفورماتیک کشور یا معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور صادر می گردد. شورای عالی انفورماتیکی کشور به منظور تعیین نظام کلی انفورماتیکی کشور و گسترش فناوری های انفورماتیک و با رعایت قوانین مقرر در آیین نامه مربوطه این شرکتها را احراز صلاحیت و رتبه بندی می نماید.

در ابتدای رتبه بندی شرکت های انفورماتیک کار معیار رتبه بندی براساس نیروی انسانی متخصص، رشته‌های تحصیلی و تجربه کار با کامپیوتر انجام می گردید اما در حال حاضر رتبه بندی شرکتهای انفورماتیکی بر اساس آیین نامه جدیده مصوب شورای‌ عالی انفورماتیک کشور در دی‌ماه سال ۸۴ صورت می پذیرد.

 

شاخص های رتبه بندی شرکت های انفورماتیک

 

ملاک های ارزیابی شرکت های انفورماتیک :

  • نیروی انسانی
  • درآمد
  • رضایت مشتریان، سه عامل ارزیابی شرکت های انفورماتیک هستند. رتبه بندی انفورماتیک به صورت ۱ تا ۷ بوده که در آن رتبه ۷ پایین ترین و رتبه ۱ بالاترین درجه را دارد.

در ارزیابی و بررسی رتبه بندی شرکتهای انفورماتیک ملاک های نیروی انسانی، درآمد و پارامتر رضایت مشتری به عنوان ضریب کاهنده امتیاز تاثیر گذار هستند. رضایت مشتری یکی از موارد حائز اهمیت در رتبه‌بندی و احراز صلاحیت شرکت‌های انفورماتیکی است. دبیرخانه شورا باید شیوه‌های تبدیل رضایت مشتری به ملاک‌های کمی را تعیین کند.

رتبه بندی شرکت های انفورماتیک و اخذ گرید شرکتهای انفورماتیکی به صورت گرید ۱ تا ۷ بوده که در آن رتبه ۷ پایین ترین و رتبه ۱ بالاترین درجه را دارا می باشد. شرکت هایی که تازه تاسیس شده اند و یا شرکت هایی که اظهارنامه مالیاتی نداشته باشند در صورتی که واجد شرایط لازم باشند می توانند در حداکثر دو رشته رتبه ۷ را اخذ نمایند.

گواهی رتبه بندی شرکتهای انفورماتیک به مدت یک سال شمسی اعتبار دارد و پس از آن با ارائه مدارک و اظهارنامه مالیاتی جدید، شرکت ها می توانند امتیاز بیشتری بدست آورده و رتبه بالاتری را در صورت تایید صلاحیت رتبه بندی شرکتهای انفورماتیک دریافت نمایند.

 

شرایط لازم جهت اخذ رتبه شرکت های انفورماتیک

 

– برای اخذ رتبه انفورماتیک مدارک تحصیلی مدیر عامل و کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت باید حداقل دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته های کامپیوتری یا مهندسی های عمران، مکانیک، صنایع، شیمی و برق یا علوم پایه فیزیک، آمار یا ریاضی باشد. اگر مدرک وی دیپلم یا فوق دیپلم است ملزم به ارائه مدارک مبتنی بر سابقه کار در امور کامپیوتری است. تمام وقت بودن مدیرعامل ضروری است.

در صورتی که مدیر عامل مدرک دیپلم یا فوق دیپلم داشته باشد با ارائه سابقه کار تخصصی در زمینه انفورماتیک و عضویت در هیئت مدیره یا مدیر عاملی شرکت های دارای گواهی رتبه بندی انفورماتیک (دیپلم: ۱۰ سال-فوق دیپلم کامپیوتر: ۴ سال-فوق دیپلم در رشته های مرتبط: ۶ سال-فوق دیپلم در سایر رشته ها: ۸ سال) می تواند نسبت به اخذ رتبه اقدام نماید.

همچنین شرکت مذکور می بایست حداقل دارای دو کارشناس تمام وقت (با ارائه سه فهرست بیمه متوالی) با حداقل مدرک کارشناسی در رشته های فوق باشد.

  1. تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال قبل شرکت جهت رتبه بندی الزامی می باشد.
  2. موضوع فعالیت شرکت در حوزه انفورماتیک باشد که قید آن در اساسنامه شرکت الزامی می باشد.
  3. شرکت باید حداقل دو کارشناس تمام وقت با مدرک حداقل کارشناسی در یکی از رشته های مذکور باشد.

 

مدارک لازم جهت اخذ رتبه شرکت های انفورماتیک

 

  • اظهارنامه مالیاتی دو سال اخیر شرکت
  • مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی و عکس پرسنلی مدیرعامل.
  • روزنامه تأسیس و روزنامه آخرین تغییرات شرکت
  • لیست بیمه دو سال اخیر مربوط به مدیر عامل و کارشناسان و لیست بیمه یک سال اخیر سایر پرسنل
  • فتوکپی جدیدترین اساسنامه شرکت
  • شرکت های تازه تأسیس یا شرکت هایی که به تازگی کارشناس خود را تغییر داده اند ملزم به ارائه تعهدنامه مبنی بر تحویل لیست بیمه ماه های بعد نیز هستند.
  • درخواست کتبی مبنی بر اخذ رتبه بندی انفورماتیک، مدیر عامل نیز باید ذیل درخواست را امضاء نماید.
  • برگ قطعی عملکرد مالیاتی شرکت در دو سال اخیر
  • برچسب آدرس شرکت که باید شامل نشانی دقیق و کدپستی شرکت باشد.
  • چنانچه به حکم دبیرخانه شورا، شرکت ملزم به تغییر موضوع فعالیت شود، ارائه تعهدنامه مبنی بر تحویل روزنامه تغییر موضوع فعالیت نیز ضرورت می یابد.
  • تعهدنامه مبنی بر رعایت مقررات قید شده در سر برگ شرکت، که مدیرعامل باید ذیل تعهدنامه را مهر و امضاء نماید.

 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بعد از حذف معاونت برنامه‌ریزی و بودجه، شورای‌عالی انفورماتیک به عنوان زیر مجموعه این نهاد در ضعیف‌ترین شرایط خود قرار گرفت و تنها عاملی که باعث نجات این شورا شد انجام رتبه‌ بندی شرکت‌های انفورماتیک بود.

رتبه‌بندی که در حال حاضر به یک مشکل اساسی برای این شرکت‌ها تبدیل شده است.برخی فعالان بازار بر این عقیده هستند که شرایط اقتصادی بازار کامپیوتر ایران به گونه‌ای ایجاب می کند که مکانیزم حضور در این بازار اقتصادی تنها در این رتبه‌ بندی خلاصه نشود؛ چرا که این رتبه‌بندی نمی‌تواند به تنهایی جوابگوی نیاز شرکت‌های انفورماتیک کشور باشد.

 

فهرست
Call Now Button