مراحل ثبت برند لاتین

 

مراحل ثبت برند لاتین
مراحل ثبت برند لاتین

 

ثبت برند تجاری یک امر حیاطی برای شرکت می‌باشد زیرا همیشه احتمال این است که از برند شما سوء استفاده شود و در صورت عدم ثبت برند، شرکت حقی برای جلوگیری از سوء استفاده به صورت قانونی ندارد؛ بنابراین ثبت برند شرکت برای جلوگیری از به خطر افتادن فعالیت شرکت در آینده امری ضروری است.

برند یا علامت تجاری، شکل دیداری محصولات شرکت‌های تولیدی برای تشخیص صاحبان آن محصول می‌باشد که بعد از ثبت شرکت، موظف به ثبت برند خود می‌باشند.

در ساخت علامت تجاری اگر مفهوم برند فارسی نباشد یا در انتخاب اسم برند از حروف لاتین استفاده شود (چه حروف فارسی باشند و به صورت لاتین نوشته شده باشند و چه ریشه لاتین داشته باشند) این برند باید به صورت برند لاتین ثبت شود. ثبت برند لاتین جهت جذب مخاطبین در بازارهای بین المللی می‌باشد و به عنوان یک فاکتور مؤثر موفقیت در بازار حساب می‌شود.

ثبت برند لاتین مراحل پیچیده‌تری نسبت به برند فارسی دارد. در صورت ثبت برند لاتین، قوانین و شرایط بین المللی برند هم بررسی می‌شود و باید مطابق با توافقنامه مادرید و پروتکل الحاقی باشد و با توجه به سوابق گسترده‌ای که دارد امکان برند لاتین بسیار کمتر از برند فارسی است.

 

ثبت جهانی برند لاتین به دو روش زیر انجام می‌شود

  1. موافقتنامه یTrips: برند در کشور سوئیس ثبت جهانی می‌شود و لازم نیست برند در کشور مبدأ به ثبت برسد.
  2. موافقتنامه ی مادرید: در صورتی که بخواهید از این روش استفاده کنید ابتدا باید کشور مبدأ خود را انتخاب کرده و اظهارنامه بین المللی خود را به به اداره مالکیت صنعتی ارائه دهید و برند خود را در همان کشور مبدا به ثبت برسانید.

در صورتی که قصد عضویت در این سیستم را دارید میبایست نسبت به ارائه یک اظهارنامه بین المللی به اداره مالکیت صنعتی اقدام نمایید و کشورهای مد نظر خود را بین ۸۵ کشوری که عضو مادرید هستند انتخاب و فعالیت خود را در آن کشورها شروع کنید تا مورد حمایت های لازم قرار گیرید.

بدین منظور می بایست تقاضانامه بین المللی خود را به یکی از سه زبان فرانسوی ، اسپانیولی و انگلیسی ترجمه نمایید.

مدارک مورد نیاز ثبت برند لاتین همانند ثبت برند برند فارسی می‌باشد با این تفاوت که برای برند لاتین نیاز به کارت بازرگانی است.
پس از پرکردن اضهارنامه ، از برند جهت عدم تشابه و ثبت و مغایرت با ضوابت قانونی استعلام گرفته و در سوابق ثبتی مادرید و سایر برندهای غیر فارسی نیز بررسی می‌شود. سپس برند مورد نظر به مدت ۱ ماه در روزنامه منتشر می‌شود و در صورت نبودن اعتراض، ابلاغیه پذیرش برای متقاضی ارسال می‌شود و پس از پرداخت هزینه تا ۳۰ روز شماره ثبت خود را دریافت می‌کند.
ثبت علامت تجاری برای ۱۰ سال است که پس‌ ازآن نیز می‌توان پرداخت هزینه تمدید شود.

 

مدارک لازم جهت ثبت برند لاتین برای اشخاص حقوقی

  • کپی مدارک ثبتی شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضاء دارند.
  • کارت بازرگانی
  • نمونه برند در ابعاد (دوازده در دوازده cm)

مدارک لازم جهت ثبت برند لاتین برای اشخاص حقیقی

  • کپی شناسنامه و کپی کارت ملی شخص
  • کارت بازرگانی
  • نمونه برند در ابعاد (دوازده در دوازده cm)

 

فهرست
Call Now Button